Kult verktøy. Cool tool.

Kjøttøks. Cleaver.

 

 

This one has been around in the workshop for so long that I have completely forgotten how cool it is!  Its an old Norwegian meat cleaver, stamped «Geilo». Bought at «Vestkanttorget» . The handle was so worn out, that I replaced it with a japanese inspired handle made of holly and buffalo horn. It is excellent for splitting wood. We use it for instance, when we make tablets for tablet looms.

 

Denne har vært på verkstedet så lenge at jeg helt har glemt hvor kul den er. En gammel kjøttøks av merket «Geilo» , kjøpt på Vestkanttorget. Skaftet var sprukket, så jeg satte på et nytt japaninspirert skaft av kristtorn og bøffelhorn. Den er glimrende til splitting av treverk, og vi bruker den, for eksempel, når vi lager emner til brikkevevbrikker.

Siste nytt!

Gode gamle Even var på besøk.

 

Njål har fått seg briller.

 

Boni arbeider med en madonnafigur.

 

Njål og Boni var i Oslo i helgen, og monterte opp en custom-made barnebarnseng i en leilighet på Aker brygge, som Njål har bygd.
Ja,- Denslags går altså an å bestille, hvis man skulle trenge noe slikt.

 

På Verkstedet.

Fjoråret handlet veldig mye om jellingestil.

Denne høsten kommer til å preges sterkt av gotikk.

Njål er allerede igang med en kopi av Spydebergmadonnaen.
Njål is carving a copy of the madonna from Spydeberg.

 

Alt burde jo prøves. Her er en kjenge som er lagd av en greindeling. Koppen er selve hovedgreina, mens hodene er gjort der greina deler seg i to.
Nothing should remain untried. This is a kjenge made from where a branch divides into two smaller ones.
Kjenga ble solgt halvferdig.
The kjenge was sold partly finished.

Verkstedbilder

Karina is carving the fine pattern on the big dragons ponytail.
Karina skjærer det vakre flettemønsteret på det store hodets hestehale.

 

 

Njål is carving «jellinge»animals on the big head.
Njål skjærer jellingedyr på det store hodet.

 

 

Boni has been to Trondheim, studying gothic sculptures.
Boni har vært i Trondheim og mesket seg i gotikk.

 

Njål was also in Trondheim, swinging the chain saw, helping out the artist Erlend Leirdal.
Njål var også i Trondheim og svingte motorsaga. Han hjalp kunstneren Erlend Leirdal med en gigantisk skulptur.

 

Portal

Endelig er vi ferdig på Nedre Korsvoll, og arbeidet tok sin tid! Men det ble bra til slutt!

Her er «snekkergleden» sett forfra, med stikksagjobben i toppen og rekonstruksjonsjobben nederst.
Hele «portalen» i sin helhet forfra.
Alt vi hadde å gå etter var bare noen bilder som vi hadde fått. Så det var ikke bare å sette seg ned på tegnebordet, men vi måtte også lete andre steder etter lignende saker.
Dette er en liten detalj fra «portalen». Det ble en god del turer opp og ned for å hente verktøy vi hadde glemt også videre.
Vi kunne heller ikke bare lage alt med en gang. Dette kommer av at det er mange, mange lag som skulle passe oppå det neste.
En lekker detalj fra snekkergleden!

Elfenbenssort

Ikveld lagde vi det sagnomsuste pigmentet elfenbenssort, som vi skal bruke til å male svarte konturlinjer i ornamentikken på dragehodet til «Harald Hårfagre».

 

 

En haug med beinrester. Biter av storfebein, hvaltenner, elgbein etc.

 

 

En haug med purt elfenben fra elefant.

 

Vi tenkte vi skulle prøve å lage både beinsort og elfenbenssort, for å se om det stemmer at elfenbenssort er av en mye høyere kvalitet, enn den andre.

 

 

Beinet skal brennes uten tilgang til oksygen, for at det skal forkulles riktig. Derfor brant vi det i espressokaffebokser med lokk.

 

 

Så var det bare å vente…

 

 

Boni var svært fornøyd med å finne ut at det var brent til kull tvers igjennom!

Nå skal kullet knuses, og rives, og da er pigmentet forhåpentlig ferdig til bruk.  Fortsettelse følger……………

 

 

Nytt år på verkstedet.

Vi er tilbake på verkstedet, og med et nytt stjernelag.

 

Det første vi måtte kaste oss over var å få laget noen nye av våre eksklusive, og populære tresverd. Nå i liten utgave, for barn fra tre til syv års alderen.
Ny lærling: Karina Oaks.
Øystein Stokka.

 

 

Ingerid Oren

 

Njål skjærer jellingeornamentikk på det store dragehodet.

 

 

Og om kveldene restaurerer man gamle laftehus.

 

 

Det gjenstår endel detaljer her og der på den store dragen. Små lekre poenger, i vikingtidens ånd.

 

 

Treskjæringsmønster.

Kjære alle dere som leter på internett etter mønster til treskjæring.

Det er ikke så mye der ute å finne av mønstre som man kan printe ut, og sette igang å skjære. Det burde sikkert være det, og jeg har mange ganger vært inne på tanken å bare rett og slett legge ut tegninger. Men det har seg slik at det er som regel en god del arbeid med å lage en bra  tegning. Og de fleste som gjør det, vil gjerne beholde copyrighten på det arbeidet, slik at de kan få betalt for det. Eller de føler at det er deres åndsverk og vil ikke at andre skal tukle med det. -Forståelige ting begge deler. Selv blir jeg bare beæret om noen vil bruke en tegning jeg har laget, og synes det er stas, men problemet er jo for oss som lever av dette, eller er ansatt for å gjøre det,  at vi kan ikke gi bort arbeidet vårt i hytt og pine. Men hvis man kommer på kurs, eller hospiterer på verkstedet, så pleier man å få drøssevis av tegninger, hos oss, men det må liksom etableres en kontakt først. Så hvis du ønsker å komme inn i treskjærerverdenen, så er du hjertelig velkommen til å besøke oss, for kortere eller lengre perioder. Vi har ukeskurs, mange ukerskurs , og vi syr sammen spesialopplegg når det trengs. Man kan komme til oss og få rettledning og tilgang på verksted for å lage helt spesielle møbler, eller arbeide med helt spesielle stilarter, lære å slipe, ja hva som helst innenfor treskjæreruniverset. De fleste som er innom får seg en opplevelse for livet, og de og vi har som regel masse glede av hverandre og knytter uslitelige kontaktbånd. Hvis man gløder og brenner for håndverk, er det ingenting som er så deilig som å møte likesinnede.

Ta kontakt på post@hjerleid.no    eller   treskjererverksted@gmail.com